Bij deze vraag denk je al snel aan openheid geven over de manier waarop producten en diensten tot stand komen. Maatschappelijk verantwoord en duurzaam. Is het zinvol om erover te communiceren? Het antwoord is ja. Als niemand weet dat jouw organisatie zich inzet voor een betere maatschappij moet je erover vertellen!

Maatschappelijk verantwoord

Het is belangrijk om de buitenwereld te laten zien dat producten en diensten op een maatschappelijk verantwoorde wijze tot stand komen. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die dit niet doen, maar dit wel proberen te verkopen. Transparantie is dan een veelgebruikt toverwoord, vooral bij corporate branding*, waarbij de houding van de organisatie als merk centraal staat. De geloofwaardigheid van een organisatie neemt immers toe als het transparant, eerlijk, concreet en volledig communiceert. Dus geen kleine lettertjes en verborgen voorwaarden in onduidelijke taal die de buitenwereld pas achteraf moeten ontdekken.

Triple P

People Planet Profit is een term uit de duurzame ontwikkeling, waarbij mensen, het milieu en de winst ‘harmonieus gecombineerd’ zouden moeten worden. Veel ondernemingen adopteren de drie P’s als richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar hoe zit het met communicatie en de drie P’s? Is het maatschappelijk verantwoord als je je folders en visitekaartjes nog steeds op houtvrij papier afdrukt? Of als je een promotieteam strooifolders laat uitdelen  die massaal op straat worden gedumpt? Of gadgets bestelt bij een leverancier die – zonder dat hij het weet – kinderarbeid aanmoedigt door bij de verkeerde fabrikanten in China of Bangladesh te bestellen?

Duurzaamheid

Nog zo’n (container)begrip dat we te pas en onpas gebruiken: duurzaamheid. In de context van de 3 P’s betekent dit het streven om verstandig met energiebronnen en het milieu om te gaan, dus vanuit ideologie. Mooi is de definitie van duurzaamheid als de eigenschap van lang goed te blijven of te blijven bestaan. Ook interessant vanuit communicatieoogpunt, denk eens aan Twitter: hoe lang blijft een boodschap houdbaar? En op Facebook: hoe vaak moet je een bericht plaatsen? Blijft de boodschap hangen en zet deze aan tot het behalen van je organisatiedoelstellingen? Leiden sociale media werkelijk tot langdurige en betere relaties met klanten?

Energiezuinig

Via communicatie (in tekst en beeld) ondersteun je dat je (ook) oog hebt voor duurzame oplossingen en dat je je inzet voor een betere samenleving. Door hierover te vertellen maak je tastbaar hoe je hiermee omgaat. En als dat vanuit je tenen komt, kost het je geen energie om erover te vertellen. Dat is altijd beter dan een verhaal ophangen, zoals Albert Heijn haar klanten misleidt over hoe ‘puur en eerlijk’ hun producten zijn (NRC, 14 augustus 2013). Hoe goed je imago ook is, als je je anders voordoet dan je werkelijk bent, val je snel door de mand. Dat kan je jarenlang achtervolgen. En maak je een keer een vergissing? Wacht dan niet af tot de buitenwereld erachter komt, maar vertel er zelf over. Eerlijk duurt het langst!

*Corporate branding is het inzetten van je bedrijfsnaam als merk in al je communicatie naar stakeholders. Het staat tegenover product branding, waarbij je enkel producten promoot bij consumenten.

(Bronnen: Frankwatching, Wikipedia, NRC)