WhatsApp als communicatiemiddel is in ons dagelijks leven niet meer weg te denken. Maar wat zijn de voor- en nadelen van Whatsapp? De app is al miljarden keren gedownload. Ruim tien miljoen mensen in Nederland maken er actief gebruik van. Meerdere keren per dag, zakelijk en privé. Ook steeds meer bedrijven gebruiken WhatsApp als communicatiemiddel voor klantenservice. Het werkwoord ‘whatsappen’ is zelfs in de Van Dale te vinden. We zetten enkele voor- en nadelen van Whatsapp op een rij.

Voordelen van WhatsApp

  1. De app is gratis. Omdat bijna iedereen de app heeft, kun je bijna iedereen bereiken. Behalve op je smartphone kun je de app ook installeren op je desktop. Er zijn ook tools om inkomende berichten te monitoren en te beheren.
  2. Berichten sturen en ontvangen is gratis. Tenminste als je een onbeperkte datalimiet hebt en Wi-Fi gebruikt. De app gebruikt namelijk de internetverbinding van je telefoon. Met berichten bedoelen we trouwens tekstberichten, gesproken berichten, foto’s en filmpjes.
  3. Bellen is gratis. Via WhatsApp kun je bellen of videoconferencen met iedereen die de app ook heeft. Handig wanneer je relaties verder weg of in het buitenland zitten. Daar komt bij dat je nauwelijks nog sms nodig hebt. Ook je sms-tegoed kan dus omlaag.
  4. Minder e-mail. Veel mensen vinden een appje sturen of delen makkelijker. Zo vervangt WhatsApp korte e-mailberichten. Naast foto’s, filmpjes en gesproken tekst kun je pdf-bestanden, documenten, spreadsheets en presentaties met een bestandsgrootte tot 100 MB versturen.
  5. De berichten zijn beveiligd met end-to-end encryptie. Alleen alleen jij en de persoon met wie je communiceert kunnen ze bekijken of beluisteren en niemand anders. Zelfs WhatsApp kan de berichten niet bekijken.
  6. Een appje sturen naar een grote groep mensen tegelijkertijd is heel eenvoudig. Je kunt een groep aanmaken met een eigen naam, meldingen aanpassen en dempen. Berichten delen kan tot wel 256 personen in één keer. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsappgroep of een teamappgroep. Of een BuurtWhatsApp, waarbij inwoners in je buurt een oogje in het zeil houden.
  7. Geen spam. Stem je in met de gebruiksvoorwaarden, dan gebruik je WhatsApp niet voor commercieel gebruik, acquisitie, spam en bulkberichten. Pas hier je berichtgeving op aan, zodat mensen jou ook serieus nemen.

Nadelen van WhatsApp

  1. Gebruikt de doelgroep van je organisatie geen WhatsApp, dan is het zinloos om zakelijk te investeren in WhatsApp. Dat geldt natuurlijk voor elk communicatiemiddel. Overheden, financiële bedrijven en zorginstellingen mogen geen medische gegevens en persoonsgegevens delen. Voor deze organisaties ligt zakelijk gebruik van WhatsApp minder voor de hand, maar we zien wel dat het met succes wordt ingezet voor klantenservice.
  2. Sociale druk: elke WhatsAppgebruiker kan zien wanneer je online bent. De blauwe vinkjes bij een bericht geven aan dat het is gelezen. Na het sturen van een appje, verwachten gebruikers een snelle en relevante reactie. Bij zakelijk WhatsApp is het aan te raden om medewerkers te trainen voor webcare via WhatsApp.
  3. Stress: elk pingeltje bij een nieuw bericht leidt je af van waar je mee bezig bent. Jezelf offline zetten kan niet. En direct op een appje reageren hoeft niet altijd. Dus laat je niet gek maken: je kunt wel het geluid van je telefoon uitzetten of het geluid van bijvoorbeeld een groepsapp dimmen. Lekker rustig!
  4. Verkeerde interpretatie. Soms bedoel je iets anders dan de manier waarop de ander dat opvat. Net als bij e-mail kan een appje makkelijk verkeerd worden begrepen. Zo wordt een mug al gauw een olifant. Vaak is het effectiever om te bellen.
  5. Privacygevoelig: WhatsApp heeft toegang tot je persoonlijke gegevens, foto’s, contacten, telefoonnummers en locatie. Door de app te installeren verklaar je met de voorwaarden akkoord te zijn. Maar hoe zit het met een akkoord van de mensen in je contactenlijst? Hun informatie wordt openbaar zonder dat zij daarom hebben gevraagd. De data staat ergens in de Verenigde Staten op een server. WhatsApp weet wie je bent en wat je doet. Bedenk dat Facebook eigenaar is van WhatsApp. En Facebook wil dolgraag met gepersonaliseerde advertenties geld verdienen.
  6. Is de internetverbinding gebrekkig of heb je geen Wi-Fi, dan kun je via dataroaming appen. Dat is geen probleem als je een onbeperkte datalimiet hebt. Maar heb je je vaste databundel bereikt, dan betaal je voor je internetverbinding en is appjes sturen niet langer gratis. Je telefoonleverancier kan je informeren over de kosten.
  7. Veiligheid: appjes die je ontvangt en verstuurt mogen dan wel beveiligd zijn, maar de gegevens die jij op je telefoon bewaart zijn dat niet. Hackers kunnen gemakkelijk toegang krijgen tot de privégegevens op jouw smartphone.