Een boodschap vertellen kan op veel verschillende manieren. Een van de grootste uitdagingen is om content goed te presenteren. In dit artikel vind je 20 tips voor het verpakken van content.

Content ontwikkelen begint met goede ideeën. Het is een intensief proces van bedenken, schrijven, publiceren en promoten. Dit zou onderdeel moeten zijn van elke marketingstrategie. Alleen… vaak is er geen tijd of inspiratie om content creatief in te zetten. Toch zou de content een gezonde mix moeten zijn van kennisdeling, informatie, vermaak, interactie en promotie.

1. Lijstjes maken

Deze blog is er een voorbeeld van: een lijstje! Mensen hebben minder tijd om te lezen. Een to-do-lijstje of een lijstje met tips biedt dan uitkomst. Lijstjes nodigen uit om op te klikken en om te delen. Ze werken prima! Bijvoorbeeld: Hoe schrijf je een nieuwsbrief?

2. Wees negatief

Het past niet bij Plzant communicatie, maar veel mensen horen graag slecht nieuws of lezen graag informatie over wat ze beter niet zouden (of hadden!) kunnen doen. Een negatieve formulering kan het delen of ‘liken’ van een bericht stimuleren.

Plzant schets3. Infographics

De laatste jaren zien we het aantal illustraties toenemen die met tekst en beeld uitleg geven over vaak complexe informatie: infographics. Handig als je een instructie wilt geven of onderzoeksresultaten beeldend wilt presenteren. Op het Pinterestaccount van Frankwatching vind je een mooie verzameling van  infographics.

4. Content curation/contentcuratie

De hoeveelheid informatie op internet groeit met de dag. Het duurt dus steeds langer om de juiste informatie te vinden. Dan is het handig als iemand die informatie al voor je heeft verzameld, geselecteerd, geordend, becommentarieerd en gepubliceerd. Bijvoorbeeld met deze 20 inspirerende tips voor het verpakken van content 😉

5. Bied oplossingen

Simpele instructies werken goed. Mensen bij de hand nemen en laten zien waar ze moeten beginnen en wat ze moeten doen. Makkelijk om te lezen, te begrijpen en toe te passen. Vooral als je het ook beeldend presenteert. Mensen zullen je content erom weten te waarderen. Voorbeeld: Veilig twitteren.

6. Nieuws

Help mensen om makkelijk en snel op de hoogte te zijn van wat er in hun interessegebied (jouw branche, bedrijf, of merk!) speelt. Publiceer en promoot merk- en branchenieuws daarom snel, bijvoorbeeld met een retweet. Ben je actueel en origineel dan verspreidt het bericht zich razendsnel.

7. Onderzoek

Onderzoeksresultaten doen het altijd goed. Mensen willen graag bewijs. Houd wel de betrouwbaarheid van de bron in de gaten, want als mensen de vers gepubliceerde resultaten makkelijk kunnen weerleggen, kan dat je imago schaden.

8. Praktijkcases

Het is mooi als je onderzoeksresultaten kunt publiceren. Maar praktijkcases zijn vaak toch het echte bewijs dat iets wel of niet werkt. Zorg je voor meerdere cases tegelijk, dan is de kans groot dat de fans en volgers je verhalen gaan aanvullen met eigen ervaringen. Zo kunnen interessante discussies ontstaan!

9. Houdbaarheid

Internet vraagt elke minuut van de dag om vers nieuws. In deze race om de klok is het fijn te weten dat ook langer houdbare content interessant is voor je lezers. Voorbeeld: Do’s-and-don’ts van Twitter.

Plzant eend10. Afbeeldingen

Plaatjes zeggen meer dan woorden. Goede foto’s of illustraties kunnen je content van gemiddeld naar  hoog niveau brengen: ze versterken je boodschap en verduidelijken vaak veel. Vind je een leuke foto op internet, weet dan dat je die meestal niet zomaar kunt overnemen voor commercieel gebruik en denk goed na over de auteursrechten.

11. Video

Internetsnelheid is geen issue meer, nu bijna iedereen glasvezel heeft. Video is daarom een heel aantrekkelijke vorm van content. Bewegend beeld biedt ongekende mogelijkheden. Gebruik je eigen kanaal op YouTube of Vimeo om de filmpjes bij elkaar te zetten en verwijs er via Twitter en Facebook naar. Gegarandeerd goed voor een retweet of een ‘like’!

12. E-books/e-zines

Interessante onderwerpen verzamelen in een e-book, die anderen vervolgens weer kunnen downloaden, is een prima manier om content te verspreiden. Denk er vooral aan om voor het downloaden te vragen om e-mailgegevens en vraag toestemming (opt-in) voor je e-mailnieuwsbrief. Dan zet je bestellingen om in zinvolle data voor jouw bedrijf!

13. Top 10 lijstjes

Mensen horen graag wat er in de top staat van bijna elke categorie of sector die je maar kunt bedenken. Ontwikkel dus content die dit laat zien en deel, retweet en verspreid je topper!

14. Reviews

Iedereen is voortdurend op zoek naar betere manieren, apps of tools die het leven versimpelen. Zijn er op jouw vakgebied handige tools of apps beschikbaar? Of heb je net een interessant boek gelezen? Schrijf erover en deel de informatie!

15. Problemen oplossen

Help mensen met een stap-voor-stapinstructie. Dit heeft een enorme toegevoegde waarde voor je lezers en het is een goede eigenschap om je probleemoplossend vermogen te tonen via je eigen content. Voorbeeld: Een persbericht schrijven in 10 stappen.

16. Statistieken en feiten

Feiten en statistieken doen het altijd goed als ‘doorklikker’. Mensen zijn eigenlijk altijd geïnteresseerd in het grotere en betere. Artikelen hierover scoren dus. Denk aan een mijlpaal die je hebt bereikt, een prijs die je hebt gewonnen en hoeveel lager de score van anderen was.

17. Citaten

Heb jij wel eens geteld hoe vaak per week je op Facebook of Twitter een citaat voorbij ziet komen? En hoe vaak zo’n citaat dan geretweet wordt of een like krijgt? Vaak verbazingwekkend veel! Dus altijd leuk om de dag te beginnen met een inspirerend en op jouw organisatie toepasselijk citaat!

Plzant sneeuw18. Inhakers

Content die inhaakt op de actualiteit en op wat mensen op dit moment bezighoudt, scoort eigenlijk altijd. Denk aan het weer, iedereen heeft het erover als de wegen glad zijn, of als het zo warm is dat je een ei kunt bakken op de motorkap van je auto. Ook kun je denken aan een actueel thema dat op veel mensen impact heeft.

19. Anderen op de voorgrond

Het is heel gebruikelijk om op sociale media berichten van anderen te delen en te gebruiken, ook in blogs. Door anderen eens in de schijnwerpers te zetten, laat je zien dat je ze bijzonder en/of waardevol vindt. Een mooie blijk van waardering!

20. Vragen stellen

Een mooie vorm van contentverrijking is het stellen van vragen. Mensen laten graag hun voorkeur of mening zien en delen ook graag kennis over verschillende onderwerpen. De antwoorden op vragen zijn voor jou interessant om te weten waar jouw doelgroep interesse in heet. Voorbeelden: #durftevragen of #dtv op Twitter, een poll op je website of op Facebook.

(Bronnen: Frankwatching, Jef Bullas)