Als een van de eerste concerns in ons land maakte facilitair dienstverlener Sodexo Nederland afgelopen zomer bekend dat enkele honderden van de 3.000 banen in Nederland moest verdwijnen. Gedwongen ontslag zou daarbij zoveel mogelijk worden voorkomen. Hiervoor werd een intern programma ontwikkeld, waar ik met veel plezier een bijdrage aan mocht leveren.

Er zijn weinig werkgevers in Nederland die in een dergelijke situatie zelf actief op zoek gaan naar oplossingen voor eigen medewerkers. Sodexo Nederland deed dit wel. In slechts enkele weken tijd wist het bedrijf tientallen medewerkers te mobiliseren die zich samen sterk wilden maken voor hun collega’s. Zij stelden een programma samen om zo veel mogelijk collega’s naar ander werk te begeleiden en hen zelf de regie te laten nemen over hun eigen toekomst.

Nieuwsbrief

Een wekelijkse interne nieuwsbrief was een van de middelen om medewerkers te inspireren met een mix van persoonlijke verhalen en tastbare voorbeelden. Toegankelijk geschreven en makkelijk leesbaar voor iedereen. Er werd een redactieteam gevormd vanuit HR, Operations en Brand & Communications. Ik kreeg de opdracht om gedurende 12 weken per nieuwsbrief zes tot negen onderwerpen te bedenken, in het redactieteam te bespreken en ervoor te zorgen dat de nieuwsbrief met gemakkelijk leesbare artikelen kon worden gevuld.

Storytelling

In de nieuwsbrief kwamen vooral medewerkers aan het woord. Ik belde ze en sprak ze over hun ervaringen, twijfels en toekomstverwachtingen. Mooie, ontroerende en vaak ook emotionele gesprekken. Dat wilde ik in positieve bewoording en met respect laten doorklinken in de teksten. Uiteraard binnen de beperking van het maximale aantal woorden! Ik heb er grote bewondering voor dat medewerkers met mij als buitenstaander zo openhartig wilden praten over hun persoonlijke situatie. Kennelijk wekte de afspraak, dat zonder hun toestemming niet werd gepubliceerd, het nodige vertrouwen. Dat vertrouwen heeft mij geraakt.

Voortgang van het project

Verder sprak ik enkele collega’s die betrokken waren bij de organisatie van het programma. Over hun rol in het project en de mogelijkheden die zij zagen voor hun collega’s. Terugblikken en vooruitblikken. De verhalen werden gecombineerd met praktische zaken waarmee men aan de slag kon: je cv updaten, trainingen volgen, gesprekken oefenen, et cetera. Al snel wist ik wie ik voor welke vraag het beste aan zijn of haar jasje kon trekken. De korte lijnen werkten prettig. En ondanks de zomerperiode, de hectiek en de waan van alledag lukte het om elke week de artikelen en foto’s rond te krijgen. Het was een leerzame ervaring om tijdelijk deel te mogen uitmaken van dit enorm bevlogen team. Dat de nieuwsbrieven statistisch gezien goed werden gelezen en veel waardering kregen, voelt als een kroon op mijn werk. Een eer om dit te kunnen doen!

Dit artikel is geplaatst met toestemming van Sodexo Nederland.